Jak robić dobrze

Ocena 3/3

Kilka razy namawiano mnie na sięgnięcie po książki Szymona Hołowni, ja jednak dosyć sceptycznie podchodziłam do tego tematu twierdząc – może kiedyś przeczytam.
W końcu nastąpił ten moment, że sięgnęłam po książkę Jak robić dobrze i żałuję, ale jedynie tego, że nie zrobiłam tego wcześniej. Szymon Hołownia w prosty, bezpośredni, czasami żartobliwy i wzruszający sposób opisuje swoje afrykańskie życie. W książce dokładnie tłumaczy czym zajmują się dwie fundacje, którymi zarządza Kasisi i Dobra Fabryka.
Kasisi to dom dziecka prowadzony przez siostry zakonne, a w którym schronienie i opiekę znajdują dzieci w różnym wieku od noworodków po nastolatków do 21 roku życia. Siostry zapewniają dzieciom dostęp do edukacji, podstawową opiekę zdrowotną oraz starają się, by dzieci trafiały do adopcji, głównie dokonywanych przez dalszych krewnych. Starszym dzieciom Kasisi pomaga znaleźć pracę, by mogły stać się samowystarczalne i same zaczynały budować swoją przyszłość.
Dobra Fabryka to natomiast szpital połączony z hospicjum, gdzie trafiają potrzebujący z różnych zakątków głównie Rwandy i Konga. A w którym pracujący tam personel z oddaniem stara się pomagać lub towarzyszyć w ostatniej drodze życia.
Jak robić dobrze to nie tylko opowieść o Afryce, ale również o tym jak w odpowiedni sposób nieść pomoc drugiemu człowiekowi. Bo właściwa pomoc to nie taka, która uzależnia potrzebującego od pomagającego, ale taka która potrzebującemu daje szansę na to by w późniejszym czasie mógł być samowystarczalny.
Kiedyś miałam okazję, by uczestniczyć w spotkaniu z Szymonem Hołownią, nie zrobiłam tego jednak, a po przeczytaniu książki bardzo żałuję swojej ówczesnej decyzji. Mam nadzieję, że kiedyś uda mi się jeszcze na takie spotkanie wybrać.

2 komentarze:

  1. MAm ochotę napisać - przeczytałam - polecam. Ba, nawet miałam szczęście uczestniczyć w spotkaniu z Szymonem Hołownią. Natomiast temat Kasisi jest mi dość bliski, gdyż włączyłam się w pomaganie Fundacji zarówno w sferze prywatnej jak i zawodowej (jeśli masz ochotę dowiedzieć się o mojej małej współpracy z Kasisi - pomyszkuj na moim blogu). Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nawet nie wiedziałam, że Szymon Hołownia napisał taką książkę. Do sięgnięcia po tę książkę bardzo zachęca mnie to, że piszesz, iż Autor kładzie nacisk na mądre pomaganie. Ja też na co dzień chcę dawać ludziom, z którymi pracuje wędkę, a nie rybke...

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 CZYTAM - POLECAM , Blogger